قلعه نو خرقان ،روستای هدف گردشگری
شبکه خبر
شهرستان نمونه گردشگری بسطام وحومه

 


این روستا محل علم و عرفان که همچون نگین انگشتری بر حلقه پر طراوت و سرسبز منطقه که از شرق در حریم سیاه کوه و از شمال شرق زرین کوه و شمال غرب کوه بیدر و برون که از رشته کـوههای البرز وجنگـل ابر که در 7 کیلومتری شمال آن واقـع مـی باشد با آب وهوای خوش، مدفن عارف ربانی و نامی و جهانی سلطان العارفین " شیخ ابوالحسن خرقانی " بر بلندای تپه ای همچون خورشید می درخشد و آوازه این بزرگوار معروف عام وخاص و دارای شهره جهانی است.



وجود تپه های تاریخی معروف به قبر کولی و کهنه قلعـه که مربوط به دوران قبل از اسلام می باشـد و دیـگر آثار مجموعه ای دینی، مذهبی، عرفانی، انقلابی و تاریخی بی نظیری را به وجود آورده است که همواره میزبان هزاران میـهمان از سراسر کشور پهناور جمهوری اسلامی و حتی خارج ازکشور می باشد.

وجود پتانسیل های فراوان اعم ازنیروی انسانی و مدیریتی ،صنایع کشاورزی ،دامداری ،صنعتی و مهم تر از همه توریستی که به عنوان روستای هدف گردشگری نیز شناخته شده است و امکانات اولیه مورد نیاز اعم از خدماتی ،بهداشتی ،آموزشی ،اداری ، رفاهی و غیره در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفته است .

این محل با نامهای خرقان ،خلقان ،قلعه نو خرقان معروف است .واژه خرقان به معانی خرقه پوشان بوده و همچنین به احترام شخصیت شیخ ابوالحسن خرقانی این محل به این نام معروف می باشد .خلقان نیز با تاکید بر نام قبل به معنای وجود خلق های بسیار بوده و حاکی از تاریخ گذشته این محل که یکی از شهر های پررونق کومش می باشد.

مراودات بومیان مهاجر در هر روز هفته بویژه پنج شنبه و جمعه بدلیل نزدیکی مسافت تا شهرستان و مراودات بیش از 10 روستای اطراف با فاصله حداقل 900 متر و حداکثر 6 کیلومتر جهت انجام امورات فوق همواره شور و نشاط و سرزندگی را منظر چشم نموده است و از طرفی برگزاری مراسم های متعدد مذهبی و فرهنگی خصوصا عزاداریهای کم نظیر ایام محرم الحرام ،ماه مبارک رمضان و ایام الله دیگر وابستگی دو جانبه ای را بین بومیان ساکن و مهاجر ایجاد نموده است و شکل گیری جمعیتی خاصی را از حضور بومیان مهاجر بویژه در ایام فوق و بهار و تابستان بوجود آورده که قابل ملاحظه می باشد .

قلعه نوخرقان که بعدها مورد استعمال قرار گرفته بر عوامل توسعه جدید اشاره داشته و به این دلیل است که بخش شمالی که خرقان بوده بواسطه عوامل طبیعی و بنا بر اقوال عام زلزله از بین رفته و در بخش جنوبی خرقان قدیم اقدام به ساخت خانه مسکونی نموده اند که کم کم توسعه به این نقطه معطوف و چون محل جدیدی نسبت به محل قدیم بوده به قلعه نو معروف گردیده و ترکیب این دو قلعه نو خرقان می باشد .

همه ساکنان روستا به زبان فارسی صحبت می کنند ؛دارای لهجه خرقان قدیم می باشند که بیشتر افراد مسن با آن تکلم می کنند و فاقد هرگونه دسته بندی قومی و قبیله ای هستند. دسته های قومی مختلف بدانگونه که در برخی نقاط کشورمان وجود دارد به چشم نمی خورد .

دین مردمان این محل اسلام و مذهب شیعه جعفری اثنی عشری می باشند .از جمله مراسم های مذهبی که در این محل قابل توجه می باشد ،برگزاری مراسم عزاداری سرورشهیدان امام حسین(ع) که همه ساله با عظمت و ابهت خاصی برگزار می گردد و این محل میزبان تعداد انبوه و بیشمار جمعیت از نقاط دور و نزدیک می باشد که این مراسم به نوع خود در سطح کشور کم نظیر است .

قلعه نوخرقان

قلعه نو خرقان




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
آخرین مطالب